UVODNIK

Če bi morala za vse, kar v okviru Festivala Maribor počnemo, ustvarjamo in k čemur stremimo izbrati eno samo besedo, bi se odločila za pristnost. Pristnost v odnosih med vsemi soustvarjalci, pristnost, ki jo v odmevu navdiha začuti in ceni naše občinstvo, pristnost kot vzgib, ki je petdeset let nazaj botroval rojstvu festivala, pristnost, ki poraja ustvarjalni polet in nam letos prinaša uvrstitev med deset najboljših evropskih festivalov in ne nazadnje pristnost kot gonilna sila, ki nam v težkih časih narekuje ´modus vivendi´ in omogoča preživetje.

Pristnost pomeni iskrenost, ki jo v umetniškem kontekstu velikokrat posplošeno enačimo z izvirnostjo. Tukaj se boste morda vprašali, zakaj potem na letošnjem festivalu slavimo krajo?

Enostavno zato, ker menimo, da je pristnost neprecenljiva, izvirnost pa je v umetnosti vedno znova vprašljiva.

Ljudje smo, kot je vedel povedati že Goethe, oblikovani in ukrojeni po tem, kar ljubimo. In umetniki so tukaj prej pravilo kot izjema. Vzemimo Stravinskega: z grajo javnosti in kritikov, ki so mu očitali krajo glasbenih tem pri častitljivih skladateljih preteklosti, je na mah opravil z jedrnatim: "Vi spoštujete, jaz pa ljubim."

V zgodovini glasbe je kopiranje – drugih in samega sebe – običajen ustvarjalni proces, pri čemer ni pomembno, od kod jemlješ, pač pa kaj te neposredno nagovarja ter kam in kako svoj navdih umestiš.

Preprosto dejstvo, ki je postalo z industrijsko eksploatacijo glasbe ter s posledično uveljavitvijo avtorskega prava vse prej kot samoumevno.

V tem smislu prinaša letošnji festival niz skrbno premišljenih in nepričakovanih razkritij, pri čemer velja še posebej omeniti multimedijski, glasbeno-gledališki projekt Ukradeno?, ki so ga po Tognettijevi idejni zasnovi sooblikovali Robert Murray, Joseph Nizeti, Aljaž Zupančič, Jure Ivanušič in Nejc Bečan in bo z napetimi zasuki in preobrati dodatno osvetlil izmuzljivo naravo izvirnosti.

Festivalsko detektivko v kateri ni nič tako, kot se zdi na prvi pogled, odlikuje izvajalska zasedba. V vlogi idejnega vodje letošnjega festivala ponovno in s ponosom predstavljamo Richarda Tognettija, ki mu kot selektorje in avtorje ukradenih sporedov ob bok postavljamo tuja zvezdniška imena, violončelista Giovannija Sollimo, zasedbo Gypsy Devils in pianista Christiana Schmidta ter cenjene domače ustvarjalce kot so Marko Črnčec – avtor letošnje po naročilu festivala pisane jazzovske suite na temo Ukradeno, Božena Angelova, Bojan Cvetrežnik in Tim Urbanya.

Vlogo osrednjega akterja smo tudi v tokratni zgodbi namenili Orkestru Festivala Maribor, ki bo nastopil pod taktirko Richarda Tognettija, Simona Krečiča in Bojana Sudjića in ga ob priznanih domačih sestavljajo še vidni člani partnerskih organizacij Camerata Serbica in Bunt Festival iz Beograda.

Ob Mestni občini Maribor in Ministrstvu za kulturo so nas v razkrivanju izvirnosti podprli številni pokrovitelji, donatorji, koproducenti in partnerji. Ob osrednjem prizorišču v dvorani Union se bo naša zgodba razodevala še v bleščeči dvorani Congress v Gradcu, v slavnostni dvorani s skrivnostjo obledelega sijaja obdanega dvorca Dornava in v gledališki dvorani Vetrinjskega dvora.

Vabimo Vas, da skupaj z nami odkrivate in slavite Ukradeno. Vaše družbe se veselimo s pristno iskrenostjo!

 

Brigita Pavlič

direktorica Festivala Maribor